|
A Szentatya
imaszándéka 2015. július hónapjára:
Általános imaszándék: Hogy a politikai felelősséget
minden szinten úgy éljék meg, mint a szeretet
gyakorlásának kimagasló formáját.
Missziós imaszándék: Hogy a latin-amerikai
keresztények a szociális egyenlőtlenségekkel szemben
tanúságot tudjanak tenni a szeretetről a szegények felé,
és ezzel hozzájáruljanak egy testvériesebb társadalom
kialakulásához.
Ferenc pápa
üzenete a hivatások 52. világnapjára
Húsvét negyedik vasárnapja a hivatások világnapja. A
Szentatya hagyományosan üzenetet intéz a papokhoz,
szerzetesekhez és minden hívőhöz ezen a napon. Az
alábbiakban közöljük Ferenc pápa a Hivatások LII.
Világnapjára írt üzenetét, "A kivonulás, a hivatás
alapvető tapasztalata (élménye)" címmel.
Kedves Testvérek!
Húsvét negyedik vasárnapja elénk állítja a Jó Pásztor
ikonját, aki ismeri juhait, nevükön szólítja, táplálja
és vezeti őket. Ezen a vasárnapon már több mint ötven
éve, a Hivatások Világnapját ünnepeljük. Ez minden
alkalommal felhívja figyelmünket az imádság fontosságára
– amint Jézus mondta apostolainak –, hogy „az aratás ura
… küldjön munkásokat az aratásába” (Lk 10,2). Jézus ezt
a parancsot egy olyan alkalommal fogalmazza meg, amikor
éppen misszióba küldi tanítványait. A tizenkét apostolon
kívül további hetvenkét tanítványt is meghív és
kettesével elküldi őket a misszióba (vö. Lk 10,1-16).
Valóban, ha az Egyház „természetéből fakadóan missziós”
(II. Vatikáni Zsinat, Ad gentes, 2.), a keresztény
hivatás nem születhet meg másképpen, mint egy missziós
tapasztalaton belül. Így amikor Krisztusnak, a Jó
Pásztornak a hangját halljuk és követjük, s engedjük,
hogy Ő magával ragadjon és vezessen bennünket, neki
szenteljük életünket, ez azt is jelenti: engedjük a
Szentléleknek, hogy bevezessen bennünket a misszió
dinamizmusába, felkeltve bennünk a vágyat és az örömteli
bátorságot, hogy felajánljuk életünket és odaadjuk Isten
Országáért.
Csak akkor vagyunk képesek életünket felajánlani ebben a
missziós lelkületben, ha kilépünk önmagunkból. Ezért a
Hivatások 52. Világnapja alkalmából éppen arról a
sajátos „kivonulásról” szeretnék elmélkedni, amit a
hivatás, jobban mondva az Istentől ajándékba kapott
hivatásra adott válaszunk jelent. Amikor a „kivonulás”
szót halljuk, gondolatunk rögtön az Isten és a gyermekei
alkotta nép közötti szeretet csodálatos történetének
kezdeteire száll vissza, amelynek főbb eseményei az
egyiptomi rabszolgaság drámai napjai, Mózes meghívása, a
megszabadulás és az út az ígéret földje felé. A
Kivonulás könyve – a Biblia második könyve –, amely
elbeszéli ezt a történetet, egyben ábrázolja az egész
üdvtörténet példázatát, és a keresztény hit alapvető
dinamikáját is. Valóban, a rabságban élő régi ember
átmegy az új életre Krisztusban: ez a megváltás műve,
amely végbemegy bennünk hitünk révén (vö. Ef 4,22-24).
Ez egy valódi „kivonulás”, a keresztény lélek és az
egész Egyház útja egy olyan lét felé, amely teljes
mértékben az Atya felé fordul.
Minden keresztény hivatás gyökerénél megtalálható a hit
megtapasztalásának ez az alapvető mozzanata: hinni azt
jelenti, hogy kilépünk saját magunkból, énünk
kényelmességéből és rugalmatlanságából, hogy életünk
középpontja Jézus Krisztus legyen. Ábrahám nyomdokain
elhagyjuk saját földünket, bizalommal útra kelünk abban
a tudatban, hogy Isten megmutatja számunkra az utat az
új föld felé. Ez a „kilépés” nem azt jelenti, hogy
megvetjük saját életünket, érzéseinket, emberségünket.
Éppen ellenkezőleg: aki Krisztus nyomdokain járja az
utat, az élet bőségét találja meg, miközben önmagát
teljesen Isten és az Ő országa szolgálatába állítja.
Jézus mondja: „Aki nevemért elhagyja otthonát,
testvéreit, nővéreit, apját, anyját, feleségét,
gyermekeit vagy a földjét, százannyit kap, s az örök
élet lesz az öröksége” (Mt 19,29). Mindennek legmélyebb
gyökere a szeretetben van. Valóban, a keresztény hivatás
elsősorban szeretetteli meghívás, amely vonzza az embert
és az önmagán való túllépésre, az önközpontúságból
történő kilépésre ösztönzi, amely egy „állandó kivonulás
a magába zárkózó én-ből önmaga elajándékozásának
szabadsága felé, s éppen ezáltal önmaga megtalálása, sőt
Isten felfedezése felé” (XVI. Benedek, Deus Caritas est
enciklika, 6).
A kivonulás megtapasztalása a keresztény élet
paradigmája, különösen azok esetében, akik az Evangélium
szolgálatára sajátosan átadott hivatásban élnek. Ez a
megtérés és átalakulás folyamatosan megújuló alapállása,
az úton maradásé, a halálból az életre történő átmeneté,
ahogyan azt az egész liturgiában ünnepeljük: ez a húsvét
dinamizmusa. Végül is Ábrahám meghívásától Mózeséig,
Izrael pusztai vándorlásától a próféták által hirdetett
megtérésig, egészen Jézus missziós útjáig, amelynek
csúcspontja halála és feltámadása, a meghívás mindig
Isten cselekedete, amellyel arra indít, hogy kilépjünk
kezdeti állapotunkból, megszabadít a rabszolgaság minden
fajtájából, kiragad a megszokásokból és a közönyösségből
és elindít az öröm felé, amelyet az Istennel és a
testvérekkel való közösség jelent. Az Isten hívására
adott válasz tehát nem egyéb, mint hogy engedjük
kivezetni magunkat Őáltala a hamis biztonságérzetből,
hogy útra keljünk Jézus Krisztus felé, aki életünknek és
boldogságunknak kezdő- és végpontja is egyben.
A kivonulásnak ez a mozzanata nem csak a meghívott
egyénre vonatkozik, hanem az egész Egyház missziós és
evangelizációs tevékenységére is. Az Egyház annyira hű
ténylegesen Mesteréhez, amilyen mértékben „kivonul”, nem
aggódik önmaga, struktúrái és eredményei miatt, hanem
képes nekiindulni, megmozdulni, találkozni Isten
gyermekeivel azok valós élethelyzetében és együtt tud
érezni (szenvedni) velük sebeik miatt. Maga Isten is
kilép önmagából a Szentháromság szeretet dinamikájában,
meghallja népének nyomorúságát és fellép, hogy
megszabadítsa (vö. Kiv 3,7). Az Egyház ugyanerre a lét-
és cselekvésmódra kapott meghívást. Az evangelizáló
Egyház elindul az emberek irányába, hirdeti az
Evangélium szabadító üzenetét, Isten kegyelmével
gyógyítja a lélek és a test sebeit, felemeli a
szegényeket és a szükséget szenvedőket.
Kedves testvéreim, ez a szabadító „kivonulás” Krisztus
és a testvérek felé egyben az az út is, amelyen teljes
mértékben megérhetjük az embert, és amely lehetővé teszi
az ember és a társadalom fejlődését. Az Úr hívásának
meghallása és elfogadása nem intim magánügy, amelyet
összekeverhetnénk a pillanatnyi érzelmekkel, hanem
konkrét, valóságos és teljes elköteleződés, amely
átfogja egész életünket és azt Isten országa építésének
szolgálatába állítja itt a földön. Ezért a keresztény
hivatás, amely az Atya szívének szemlélésében
gyökerezik, ugyanakkor testvéreink, különösen a
legszegényebbek szabadságáért való tevékeny
szolidaritásra indít minket. Jézus tanítványának ki van
tárva a szíve a határtalan horizontra, és az Úrral való
bensőséges kapcsolata soha nem menekülés az életből és a
világtól, hanem éppen ellenkezőleg „lényegében mint
missziós közösség mutatkozik meg” (Evangelii gaudium
apostoli buzdítás, 23).
A kivonulásnak ez a dinamikája, amely az Isten és az
emberek felé vezet minket, életünket örömmel és
értelemmel tölti meg. Ezt szeretném főként a
fiatalabbaknak elmondani, akik koruknál fogva és az
előttük feltáruló jövőkép miatt képesek készségesnek és
nagylelkűnek mutatkozni. Olykor az ismeretlen, a jövővel
kapcsolatos aggodalmak és a mindennapok bizonytalansága
azzal fenyegetnek, hogy megbénítják lendületüket, gúzsba
kötik álmaikat, s egészen odáig jutnak, hogy azt
gondolják: nem érdemes elköteleződni, és hogy a
keresztény hit Istene korlátozza a szabadságukat. Ezzel
szemben, kedves fiatalok, ne legyen bennetek félelem
aziránt, hogy kilépjetek önmagatokból és útra keljetek!
Az Evangélium az az Ige, amely felszabadítja, átalakítja
és szebbé teszi az életünket. Milyen szép is engedni,
hogy meglepjen Isten hívása, befogadni az Ő Igéjét,
életeteket Jézus nyomában járni, az isteni misztérium
imádásában és a felebarátok iránti nagylelkű
odaadottságban! Életetek ezáltal napról napra gazdagabb
és örömtelibb lesz!
Szűz Mária, minden hivatás példaképe, nem félt kimondani
„igen”-jét az Úr hívására. Ő kísér és vezet bennünket.
Mária a hit nagylelkű bátorságával énekelte meg azt az
örömöt, hogy kilépett önmagából és rábízta életének
terveit az Istenre. Hozzá fordulunk, hogy teljesen
nyitottak legyünk arra a tervre, amelyet Isten
mindannyiunknak egyenként készített; hogy növekedjen
bennünk a vágy a kivonulásra, és hogy sietve elinduljunk
a többi ember felé (vö. Lk 1,39). Szűz Mária védelmezzen
bennünket és járjon közben mindnyájunkért.
Vatikán, 2015. március 29. ,Virágvasárnap
Ferenc pápa
|